Blog

2. januar 2019

Hvad er det nye Global Site Tag i Google Analytics?

Det nye Global Site Tag (gtag.js), er den nyeste sporingskode teknologi i Google Analytics. Dermed erstatter den det tidligere Google Universal Analytics (analytics.js)

Global Site Tag er designet og udviklet til at gøre tagging nemmere på dit website. Det er udviklet af Google Tag Manager udviklerne hos Google og erstatter som nævnt den “gamle” sporingskode. (Gamle er måske lige i overkanten).

Udover det erstatter den nye kode også den tidligere konverteringssporing i Google Adwords (conversion.js)!

Så hvis du eller dit team arbejder meget med Adwords konverteringer, vil der være en ny sporingskode her også.

Ved at bruge det nye Global Site Tag (gtags.js) betyder det at du bruger den nyeste tracking tag fra Google. Du vil derfor kunne få adgang til nye features som Google publicerer løbende.

Er det nødvendigt at skifte til den nye sporingskode?

Det korte svar er derfor nej. Du behøver ikke gøre noget hvis du bruger Google Tag Manager og har Google Univeral Analytics installeret herinde fra. Global Site Tag er mest udviklet til dem som ikke bruger Google Tag Manager endnu. Så her kan du være helt rolig.

Her skal det så også siges at du ikke skal opsætte den nye Global Site Tag inde i Google Tag Manager med en Custom HTML Tag. Dette vil ikke give dig nogen fordele, så behold sporingen i Google Tag Manager som den er nu, hvis det er opsat som det skal.

Hvem skal så bruge Global Site Tag?

global site tag ny sporingskode analyticsKort sagt så skal dem som IKKE bruger Google Tag Manager benytte det nye tag. Så hvis du har Google Universal Analytics analytics.js installeret direkte på dit website, så bør du overveje at skifte den ud med det nye tag.

Det samme gælder med den nu ældre Adwords konverterings sporing. Her bør du også skifte til Global Site Tag, så du undgår at få upræcise Adwords data.

Dette er på grund af den nylige Intelligent Tracking Prevention som Apple lancerede i deres Safari browser. Det betyder at du vil miste konverteringsdata med den ældre Adwords sporings kode.

Så hvis du skal i gang med transition til den nye sporingskode, så vil du få flere fordele hvis du allerede fra starten af implementerer Google Tag Manager. Her vil du kunne gøre fordel af Tags håndtering og alle de forhåndlavede tags skabeloner i Google Tag Manager.

En alternativ løsning kunne være at linke Google Analytics med Google Adwords og importere dine konverterings data ind i Adwords. Dette vil betyde at du vil kunne tracke nøjagtige Adwords konverterings data selv i Safari browseren. Denne løsning skal du høre dit Adwords bureau ad om hvad de foretrækker, da der kan være varierende Adwords opsætninger.

Hvad kan Global Site Tag egentlig?

Global Site Tag er egentlig udviklet til dem som kun bruger Google Analytics og Google Adwords konverterings sporing. Det er en mere simpel udgave af Google Tag Manager som giver mere fleksibilitet. Du kan fx tilpasse det nye tag, så du tracker både Google Analytics og Adwords på én gang.

Eksempel på et tag som kun sender data til Google Analytics.

global site tag analytics

Og her er et eksempel på et tag som kun sender data til Google Adwords.

global site tag adwords

Og herunder er der et tilpasset tag som sender data til både Google Analytics og Google Adwords.

global site tag analytics og adwords

Google har også udtalt at de vil tilbyde en nemmere løsning på at migrere fra Global Site Tag til Google Tag Manager i fremtiden. Dette vil være en stor fordel for mange som begynder at benytte Global Site Tag og som derefter gerne vil i gang med Tag håndtering i Google Tag Manager på et højere niveau.

Brugerne vil dermed ikke skulle retagge hele deres website om igen, som vi har set de seneste par år med nye Google Tag Manager opdateringer osv.

Du finder den nye sporingskode i Google Analytics under Sporingsoplysninger –> Sporingskode.

I Adwords finder du den nye sporingskode, når du opretter en ny konverterings tag. Herefter får du den nye Adwords konverterings kode til at tracke konverteringer i din Adwords konto.

Har du spørgsmål til Global Site Tag? Send os en besked ved at udfylde formularen, så vender vi tilbage til dig.







Google Analytics
About JA