Blog

14. september 2018

Sådan sporer du salget på Prestashop i Google Analytics

Har du en webshop på Prestashop systemet, så har du sikkert allerede Google Analytics installeret. Alligevel er der mange som bøvler med at få tallene til at passe og at få ehandels tallene fra Prestashop over i Google Analytics. Det er nemlig “desværre” ikke blot en statisk opsætning, som skal gøres én gang. Derfor kan du læse med her, så du får din Prestashop data til at passe, så du fremadrettet kan tage datadrevne beslutninger med hjælp fra Google Analytics.

Hvorfor installere Google Analytics på Prestashop?

Du har en webshop på det kendte ecommerce system og vil nu gerne i gang med Google Analytics. Men du undrer dig måske over hvorfor du overhovedet skal bruge tid på Google Analytics, når tallene allerede er i Prestashop backend?

Svaret på dette er at de tal som du kan læse i Prestashop er ofte mangelfulde. Det er nok den årsag som jeg oftest har lagt øre til; nemlig at tallene ikke giver nogen mening i systemet. Du får ikke det samme overblik i Prestashop med besøgstal, trafik kilder og omsætning, som du gør i Google Analytics. Det som Prestashop gør rigtig godt er at være en ecommerce platform, altså at bygge en motor som kan skaleres ud over flere grænser.

Mange bruger Prestashop til enten at sælge lokalt i Danmark eller en decideret Multistore som går ud over landets grænser. Du kan sikkert selv smide dig i en af de to kategorier.

Det er dog ikke et analytisk program, som hjælper dig med KPI’er, nøgletal, indsigter og perspektiver. Her skal du bruge et analyse værktøj som fx Google Analytics, som giver dig viden. Derefter kan du benytte den viden til at komme med konkrete optimerings tiltag, som kan hjælpe dig med at sælge endnu mere.

Når dit data fundament er på plads, vil du fremover meget hurtigere kunne tage data drevne beslutninger og søsætte nye kampagner, i takt med udviklingen og tendenserne inden for din shop og branche.

3 trin til at få mest muligt ud af Google Analytics på Prestashop

Du er sikkert allerede i gang med ovenstående eller ønsker at komme i gang så hurtigt som muligt. Her er der par tips til at komme i gang, så du kan få så korrekte data som muligt, som vil hjælpe dig langsigtet på dine forretningsmål. Derudover vil det spare dig tid og du vil være mere effektiv når du skal i gang med andre marketing og tracking aktiviteter!

1. Få besøgs og salgstal over i Google Analytics

Som nævnt før så er det bedst at du bruger Prestashop som det den er bedst til. At sælge varer og være motoren i din webshop. Brug derfor Google Analytics (Eller et andet analyse program) til det den er bedst til, nemlig at indsamle trafik, omsætning og KPI data for din forretning.

Du opsætter dette ved at enten at gøre det på den manuelle hårde måde eller at anvende et modul som kan BEGGE dele. Nemlig at indsamle både trafik og omsætningstal, da vi her taler om 2 forskellige tracking opsætninger.

2. Brug Google Tag Manager til Google Analytics

Da vi har speciale i Google Tag Manager, så er vi selvfølgelig fortaler for dette meget alsidige værktøj. Vi kan dog ikke benægte at du vil blive meget glad for at bruge dette værktøj, så du kan samle alle dine marketing og tracking koder ét sted, nemlig i Google Tag Managers intuitive platform.

Her kan du opsætte både de ovennævnte tal som trafik og omsætning og du kan skalere yderligere, når du skal i gang med andre kampagner såsom Adwords, Facebook og andet tracking. Alt dette kan du gøre indefra værktøjet, hvor man tidligere skulle programmere hver enkelt marketing tiltag manuelt.

3. Lav Google Analytics data om til værdi

Når du så har indsamlet trafik og salgstal for din Prestashop, så skal der nu tages action på den viden som dine data leverer. Hvad der skal laves på din shop er individuelt.

Det kan fx være at desktop performer rigtig godt, men at mobile og/eller tablet ikke fungerer som ønsket. Måske smutter mange brugere fra dine vigtigste sider eller også bliver du overrasket over, hvilke kategori sider på din side som performer bedst.

Med et fokus på dine vigtigste salg og mersalgs sider, så kan dette være med til at forbedre konverteringsraten og den gennemsnitlige indkøbskurv. Så her skal der fokuseres på konkrete optimeringstiltag, som rykker din forretning så langt frem som muligt.

Vil du vide mere om opsætning af ehandelssporing for din Prestashop? Hvis tallene er en udfordring, så send en besked til os herunder, så vender vi tilbage til dig asap!







Google Analytics
About JA