Blog

24. august 2018

Sådan bruger du UTM tags i Google Analytics

UTM Tags er altid en fordel at anvende så du kan få et mere præcist indblik i hvor trafikken kommer fra og hvordan denne trafik performer i forhold til konverteringer. For at gå lige til sagen vil vi tage udgangspunkt i trafik fra en email marketing kampagne.

Email links uden UTM tags

Lad os forestille os at du sender dit nyhedsbrev ud og at ingen af disse links i nyhedsbrevet til dit site indeholder UTM tags. Så når brugeren åbner hans Gmail indbakke, klikker på et link i dit nyhedsbrev og lander på dit website, vil Google Analytics attribuere denne trafik til (direct) / (none) under Kilder/Medium i Google Analytics.

Erfaring siger at (direct) / (none) fylder en stor del af trafikken til dit site. Dette kan både være godt i forhold til at brugerne har indtastet din webadresse direkte i din browser, og du kan så måle over tid om dette har forbedret sig.  Men ved ovenstående eksempel vil Google attribuere trafikken ned i (direct) / (none) hvis Google ikke ved, hvor trafikken kom fra.

Så vi vil ikke altid vide præcis hvor brugeren kommer fra med (direct) / (none) trafikken og derfor bør du tagge dine vigtigste marketing kilder med UTM tags.

Email links med UTM tags

Når dine links i dit udsendte nyhedsbrev indeholder UTM tags, vil  Google Analytics derfor ikke angive denne type trafik som  (direct) / (none), da du netop angiver i dine UTM tags hvordan Google Analytics skal læse denne trafik.

Den besøgende vil stadig nå frem til præcis den samme side (som med email links uden UTM tags) forskellen er blot at de taggede links nu har en hale i URL’en.

Denne hale i URL’en kunne se sådan her ud:

http://www.eksempel.dk?utm_source=email&utm_medium=nyhedsbrev&utm_campaign=august

Som du kan læse i URL’en angiver source (som betyder Kilde på dansk) er email, medium er angivet som nyhedsbrev og campagin (Kampagne) er angivet som august (Et eksempel på et nyhedsbrev som er sendt i august).

Forestil dig så at sidste del, campaign, er det eneste sted som bliver rettet fremadrettet. Så kunne vi skrive september, oktober og november etc. På den måde vil vi i Google Analytics kunne se præcis hvor mange besøg og hvor mange konverteringer samt omsætningen, det præcise nyhedsbrev har bidraget med.

Det er ret smart, da du på denne måde ikke skal gætte på, hvordan nyhedsbrevet performer og hvor trafikken reelt kommer fra!

Når du tagger dine links på denne måde, skal du derefter blot gå ind under Kilde/Medium inde i Google Analytics og finde frem til dine taggede UTM kampagner.

Hvornår bør du så bruge UTM tags?

Det korte svar er alle steder hvor det giver mening. Internt på dit website bør du på ingen måde bruge UTM tags. Men på dine eksterne kampagner som offline markedsføring, Facebook, nyhedsbrev, bannner annoncering og sammenlignings tjenester bør du bruge UTM tags så du kan få et præcist billede af hvordan dine kampagner performer.

Brug UTM generelt på dine vigtigste kanaler og vælg dem med omhu. Spild ikke tiden på sider som giver ét besøg om måneden. Brug hellere tiden på de kanaler som du ved, er vigtige for dig og dem som du kan se fylder en stor del af trafikken.

Men Google ved jo godt at brugeren kommer fra email og Facebook?

Nej desværre det gør de nemlig ikke altid. Vi har her hos EVNO flere gange set at trafik fra for eksempel Email og Facebook bliver lagt ned i den Direkte / None trafik, da direkte trafik er meget andet end at skrive den korrekte webadresse i feltet og derefter trykke Enter.

Selv store mængder af trafik fra SEO placeringerne på Google bliver angivet som direkte trafik. Skriv til os hvis du vil vide mere om hvad den Direkte / None trafik indeholder.

Vi sender dig gerne vores UTM Excel ark

Har du styr på dine UTM tags så fortsæt endelig med dette. Men hvis du ønsker at gøre arbejdet lettere med UTM tags så foreslår vi at du benytter et Excel ark til dette.

Vi har udarbejdet et Excel ark hvor du blot indtaster webadressen ind og hvor du derefter angiver Kilde, Medium og Kampagne, som vi anbefaler du udfylder. Derefter kopierer du blot URL’en som bliver lavet for dig i sidste række, så det er meget copy-paste.

Fremadrettet behøver du derfor kun ændre på sidste felt, Kampagne, så du kan måle præcis den kampagne du linker fra og til dit website. Og så er det ellers blot at gøre dette på Facebook, email og dine andre online marketing aktiviteter, så du kan måle hvordan kanalerne performer.

Google har også deres online URL UTM Builder, men vi anbefaler ovenstående så du kan samle det hele ét sted for organisationen. Ellers skal du ind og besøge URL Builder hver gang du skal lave en kampagne.

Skal vi sende dig vores UTM Excel ark, så du lettere kan håndtere dine UTM tags? Send os en besked herunder og vi sender den til dig asap!







Google Analytics
About JA